söndag 17 januari 2010

BACONFEBERCHOCKEN, MÄNNISKOR I MASSHYSTERI!

Ingen kan väl ha undgått att läsa om höstens stora chocknyhet, SVININFLUENSAN (aka Baconfeber, Svinis, Röh röh-sjukan osv.)?


Svininfluensan spåddes bli vår tids Digerdöd, Pest, Kolera och Ebola. Minst.


Men när det inte blev som massmedierna förutspått, vad gör man då? Jo, man tar till nästa stora nyhet, att Tiger Woods varit otrogen. (Digerdöd och Tiger skrivs ju nästan på samma sätt så varför inte?)
Hela hysterin kring influensan är så jävla:
R U T T E T !
Vem i helvete har inte förstått att det årligen dör flera hundra människor i vanlig vinterinfluensa? Ni vet, feber, snuva, hosta, muskelvärk och halsont. De flesta av oss har dessa symptomer minst 2 gånger per år och så länge man tar hand om sig själv (dvs inte springer halvnaken ute på väg till gymmet) så torde man klara sig med bara näsdukar och halspastiller.
Varför är Svininfluensan så mycket farligare då?
Jo, säger medierna, för att den smittar personer som annars är friska, personer mellan 20 och 30 år (det gör visserligen vanlig influensa också), den gör så att andningen kollapsar och man dör. Vanlig influensa kan ju absolut inte leda till lunginflammation, hjärnhinneinflammation, hjärtsäcksinflammation eller död? Nej, absolut inte. Speciellt inte om man motionerar när man är sjuk. Helt uteslutet. Man dör bara av den nya influensan. Som inte ens kommer från svin ursprungligen. Helt klart.
Människor, använd era hjärnor!
Människa+kallt väder+nedsatt immunförsvar+brister i hygienen+elaka gröna baciller=sjuk människa. Visst?
Sjukmänniska+kallt väder+för lite kläder+brist på näring+brist på förstånd+massor motion/aktiviteter=sjuk människa som blir ordentligt sjuk, kanske får en hemsk följdsjukdom och dör.
Alltså, kort sagt. Svininfluensan kommer knappast att döda mer än vanlig influensa i alla fall.


Aftonbladet har varit speciellt bra på att skrämma upp folk, "EN HEL STAD I CHOCK; NYA INFLUENSAN SLOG TILL" "FAMILJ I SORG-FAMILJEMEDLEMMAR DOG AV SVININLUENSAN" Och så vidare och så vidare. Senare har det framkommit att flera som dött av svininfluensan (H1N1) varit sjuka under lång tid innan de blev smittade med Svinis. En man hade haft cancer och befann sig på terminalvård (vård i livets slutskede, med andra ord han höll på att dö) när han blev smittad med Svinis. Det betyder alltså på ren svenska att när denna kille inte hade något som helst immunförsvar, så blev han så klart väldigt sjuk och Svinisen raderade de sista krafterna han hade och han dog tidigare än han hade dött av "bara" cancern. Förstår ni? Om inte, cancer+Svinis=ganska säkert att man dör. Cancer+vanlig influensa= stor risk för att man dör.


Ni som vaccinerat er, eller funderar på att bli vaccinerade, hur tänkte/tänker ni?
Ett vaccin som inte är testat ordentligt, som inte har kollats upp ordentligt, som framställdes i rädsla för en världsomfattande pandemi, är det säkert?
Ni som är/var gravida och tog/tänker ta vaccinet, är ni medvetna om att gravida inte får vaccineras mot t.ex hepatit? Varför skulle då svinisvaccinet vara så mycket säkrare? Vaccin som vaccin liksom. Jag bara undrar. Om en person hoppar i en brunn och dör, varför tror ni att följande som hoppar inte dör?


Jag är inte läkare, jag har inte ens tillgång till läkarböcker. Jag är inte intresserad av att veta exakt vilka följderna blir om man får svinis, kanske man får en grön knorr, kanske rösten blir grymtigare, men jag har barn och jag är ung och jag kommer i kontakt med människor varje dag. Så risken för att jag kan bli smittad är ganska stor. Men ändå väljer jag att inte vaccineras, att inte vaccinera mina barn och att inte bry mej om var i världen Svinis härjar på för tillfället. Jag kommer inte att evakuera mej, jag kommer inte att låsa mej in i källaren, jag kommer inte att sluta leva bara för att vi har en ny influensa! Trotsigt och barnsligt? Kanske det, men hellre lite trots än direkt underkastelse!

Inga kommentarer: