lördag 16 januari 2010

BÄTTRE TALANDE-MINDRE VETANDE

(uttalas precis som det står) "Ja ettäää faktist peppaaakaakkoo, min mutsi jobbaaa på Stocka, ja fffååå rabare. Ja e heeelt messis å bilettäää, mina frendin diggaaa heelt sikana min nya jappe..."



Välkomna till Helsingfors Bättre Talande, Mindre Vetande Exlusiva Klubb. Endast för sådana som har Burberry halsdukar, pärlor i öronen, egna (eller betalda av pappa) segelbåtar, seglarskor, Miss Sixty jeans, Longchamp väskor och självklart en slags dialekt som inte går att beskriva. Man måste höra den live. Och ja, ett kreditkort som bekostas av Pappa. Undrar om Pappa kunde bekosta mitt kreditkort också? Han verkar vara en snäll typ den där Pappa. Betalar alltid uppköpen (som görs med ett parallellkort, självklart på Stockmann, var annanstans?) skjutsar omkring och ordnar familjemiddagar. En sån typ.


Många av dessa bättre talande (ja, dom kallar faktiskt ovanstående virrvarr av ord och uttal för tal) anser att dom står över alla andra. Jag har ingen Burberry halsduk och min pappa betalar inte allting, alltså är jag långt nere på listan. Men jag förstår ändå vad dessa ungdomar (och ibland även vuxna) försöker få fram...
Men vet dom någonting om livet?
Näää... Men dom vet i och för sig vad alla avdelningar på Stockmann säljer under Galna Dagar, dom vet också var man är "helt messis" inne i stan ( ja alltså var man är trendigast), dom har tydligen också märkt att segling är riktigt kul ( om det nu kan kallas segling att Pappa rattar båten till Hangö där ungdomarna sedan sitter på däcket, super sig fulla och glömmer bort vad som hände föregående kväll...).
Annat då?
Stod faktiskt en gång och pratade (eller ja, hade ljud för mej) med en av dessa finlandssvenska Helsingforsare. Diskussionen löd ungefär så här:
- Vackert väder (jag)
- Va? Alltså, joo, helt super (tjejen)
- Så hur ska du fira nyår, åker du någonstans eller? (jag)
....
- Alltså jag är sååå bättre talande! (tjejen)
- Och mindre vetande? (jag)
- Alltså va? (tjejen)
- Ja, bättre talande, mindre vetande (jag)
- Alltså va? Jaa, hhahaha, vitsi va lustigt! (tjejen)
Joo, helt super lustigt. Mein Gott.
Ja, man skall inte göra sig lustig på andras bekostnad. Jag vet, jag vet. Jag är elak. Men jag kan inte låta bli. Om det är någonting som stör mej, så är det människor som tror sig stå över andra, som egentligen inte har någonting alls att komma med. Må så vara att dessa ungdomar är rika och har en pappa som är ännu rikare. Må så vara att ungdomarna nån gång bryter sig loss från Helsingfors inne kvarter och vågar söka sig till gatan bakom Stockmann. Må så vara att jag har helt fel och att alla dom Bättre Talande har högre inkomst på Pappas kreditkort än jag har på tio år (inte helt omöjligt).
Jag struntar i om Linda-med-den-nya-halsuken-från-Burberry är min framtida läkare som skriver ut medicin när jag är gammal och har problem med ändtarmen (jag skiter i det faktiskt) eller om Kalle-med-segelbåten är min framtida dotters pojkvän (hoppas inte, får väl ta och klippa Stockmann-kortet i bitar färdigt utifall att...) Vi har ingenting gemensamt, förutom att vi (i alla fall enligt reseguiden) talar samma språk. (Jag vet, språk, eh nää!)
Frågar man finnar hur en finlandssvensk person ser ut, är det inte så långt i från sanningen:
"En finlandssvensk är en person med märkeskläder, handlar på Stockmann, rör sig i grupp på minst 3 personer, använder seglarskor trots att han/hon inte seglar, använder pärlörhängen (knappar, inte hängande och bara ett örhänge/öra), halsdukar på sommaren (oftast från Burberry, men kan i ovanliga fall vara köpta från H&M), har alltid en märkesväska (oftast en Longchamp eller Donna Karan, ibland också H&M), modemedveten. Finlandssvenska killar ser ut som en H&M modell..."
Så, jag talar svenska-check
Jag har en märkesväska-check (fel märke dock)
Använder seglarskor-check
Använder pärlörhängen-check
Handlar på Stockmann-nja, väldigt sällan, har ett Stockmann kort som inte fungerar!
Har halsduk på sommaren- eh nej
Modemedveten-genast när collegebyxor och skitiga T-skjortor från 90-talet blir mode så JA!
Rör mej i en grupp på minst 3 personer-nja, om man räknar mina barn och husdjur som en grupp så kanske?
Har en pappa som betalar allt- nej.


HURRA!!! Jag får fortsätta vara en Finnjävel! :D Aldrig har väl länkkorv skuren med puukko och kryddad med öl smakat så bra som idag :D

Inga kommentarer: