fredag 15 januari 2010

SVERIGE=BLOGGCHOCKEN?

Jag måste fråga, vad är det för fel på det svenska folket?


Igår surfade jag runt på olika bloggar och kollade vilka som toppade bloggtopparna i Sverige. Gissa vilka? Jo fjortisbloggarna. Blonda tjejer som nyss fyllt 18 år, som alla ser likadana ut, hänger alla på Strureplan och försöker bli kändisar. Patetiskt? Ja.
Alltså bloggarna var till bredden fyllda med "Igår shoppade jag..." "Jag har köpt nya skor..." "Jag har faktiskt råd med..." "Jag skall ta silikonimplantat i brösten, för jag är myndig, har blonderat hår och tror att jag är jävligt snygg..."
VÄX UPP TJEJER! Det är inte snyggt med silikonbröst. Det är verkligen inte snyggt med silikonbröst som spruckit. Det är alldeles jävla oattraktivt med tjejer som har klädstorlek 32 och bröststorlek Ö-kupor. Naturligt? In my ass! Mera natur finns det i en röven på en uppstoppad anakonda.


Vad hände med att vara unik? Att vara speciell och framförallt att stå för den man är? Och sedan när var det attraktivt och unikt att se ut som Hugh Hefners flickvänner eller Natacha Peyre? Jo, jag kan förstå att man vill färga håret (det gör jag ibland också) och jo, plastikoperationer är okej om man förlorat brösten eller har 50kilo extra hud som följd av viktminskning. Men silikontuttar på en 18-årig tjej??? Fy fan. Var är hennes föräldrar? Och hur moget är det att vilja se ut som alla andra?


Hur dessa tjejer toppar blogglistorna är helt ofattbart. Att de dessutom tjänar pengar på det är om än mer otroligt. Tack och lov finns det vettiga bloggar också. Bloggar om N A T U R L I G A människor med vanliga liv. Tråkigt? Inte egentligen. Jag läser mycket hellre om Annas vardag med kidsen än om ***** liv tillsammans med de högklackade skorna. Fast vem vet, kanske dom röda sandalerna blir svartsjuka på dom nya läderstövlarna? Kanske guldflipflopsen får foten mellan dörren till den nya modellagenturen? Kanske kanske kommer dom gröna flufftofflorna att återvända en dag från Las Städskåpias? Det skulle i alla fall vara en välkommen nyhet och bra mycket intressantare läsning än bilder på veckans 35 par nyinköpta skor...


I Finland har vi dåligt med fjortisbloggar. Jag är en finne. Och en stolt sådan. En jävligt stolt sådan.

Inga kommentarer: